-Operan bermaksud bertindak ke atas
-Pelaziman operan ialah apabila organisme menghasilkan gerak balas kerana organisme itu mengoperat ke atas persekitarannya
-Organisme mempunyai pilihan bertindak/tidak kerana bergerak balas menentukan rangsangan (makanan) diberikan.
-Pelaziman operan ialah apabila organisme menghasilkan gerak balas kerana organisme itu mengoperat ke atas persekitarannya
-Organisme mempunyai pilihan bertindak/tidak kerana bergerak balas menentukan rangsangan (makanan) diberikan.
Prinsip-prinsip Pelaziman Operan
1. Peneguhan
-Peneguhan positif
-Peneguhan negatif
2. Denda
1. Peneguhan
-Peneguhan positif
-Peneguhan negatif
2. Denda
1. Peneguhan Positif
- Rangsangan yang menambah kebarangkalian tingkahlaku itu akan berlaku
Generalisasi
- Peneguhan hampir sama dengan peneguhan asal boleh menghasilkan gerak balas yang sama
Diskriminasi
- Organisme bergerakbalas terhadap sesuatu peneguhan tetapi tidak pada peneguhan lain
Penghapusan
- Gerakbalas berperingkat terhapus apabila peneguhan/ganjaran tidak diberikan
Pembentukan Tingkahlaku
- Skinner (1951)-berasaskan pelaziman operan, memperkembangkan teknik pembentukan bagi melatih haiwan menguasai tingkahlaku
Contoh
- Reaksi pendengar mempengaruhi penceramah. -Pelajar-pelajar mengangguk kepala menyebabkan penceramah bergerak lebih cepat dalam kelas.
2. Peneguhan Negatif
- Rangsangan yang menyakiti mewujudkan tidak selesa menambahkan kebarangkalian tingkahlaku akan berlaku
Denda
- Rangsangan yang menyebabkan kebarangkalian gerakbalas/tingkahlaku terhasilkurang/dihapuskan
Jadual Peneguhan
- Skinner – cara peneguhan yang diberi boleh mempengaruhi gerak balas/respon
Skinner cadang 2 jenis peneguhan
- Peneguhan berterusan
- Peneguhan berkala
Peneguhan berterusan
Setiap kali gerak balas dihasilkan, organisme menerima ganjaran/peneguhan
Peneguhan berkala
- Ganjaran/peneguhan diberi menurut kekerapan tertentu/masa tertentu
- Ganjaran diberi mengikut nisbah
- Ganjaran diberi mengikut masa
Menurut Nisbah
- Nisbah tetap – peneguhan setelah beberapa gerakbalas
- Nisbah 20:1
- Setiap 20 gerakbalas, satu peneguhan
- Nisbah berubah – peneguhan diberi setelah gerak balas wujud tetapi tidak tetap
- Nisbah 20:1 atau 10:1
Menurut Masa
- Masa tetap -Peneguhan diberi pada akhir masa ditetapkan.
- Dalam I minit, peneguhan diberikan kepada gerak balas selepas 1 minit.
- Masa berubah - Peneguhan diberi pada akhir masa yang ditetapkan tetapi masa yang ditetapkan berbeza mengikut gerakbalas.
Aplikasi Teori Skinner dalam bilik darjah
- Memberi peneguhan positif pada tindakan baik
- Ganjaran sesuai dengan kesukaran pembelajaran
- Berhati-hati memberi peneguhan negatif
- Latihan berulang untuk pengukuhan pembelajaran
- Keutamaan dalam latihan yang mewujudkan pengukuhan
No comments:
Post a Comment